Eigen Schuld – uitgave van Jurenne Hooi

De schuldhulpverlening is in Nederland tot een industrie geworden. De 17 miljoen inwoners van ons land hebben 3 miljard euro schuld en daarvoor worden 70 miljard euro aan kosten uitgegeven in de vorm van incassobureaus, deurwaarders, advocaten en rechtszaken om die schuldzaken op te lossen. De mensen met schulden krijgen behalve geldzorgen ook depressieve klachten, sociale en psychische problemen. De overheid is keihard en veroorzaakt vaak ook dakloosheid onder de mensen met schulden.

Tijd dus voor een menswaardiger aanpak. Jurenne Hooi heeft zelf in de schuldhulpverlening gewerkt. Haar boek ‘Eigen schuld’ staat dan ook vol met verhalen over mensen die onverwacht schulden hadden gekregen en vervolgens door de schuldhulpindustrie werden gekraakt in plaats van geholpen. Ongekend onrecht zijn we dat in Nederland gaan noemen. Als je schuld hebt ben je schuldig. De bank blijft bedreigen als je niet betaald. soms komen er wel acht deurwaarders aan je adres om je op extra kosten te jagen.

Dit moet anders. Jurenne Hooi beschrijft in haar boek hoe een andere aanpak groeit in ons land. Een aanpak waarbij van de mens wordt uitgegaan in plaats van het geld. Waarbij die mens een toekomstperspectief krijgt aangeboden en zo meer zelfvertrouwen krijgt en veerkracht om de toekomst positief te zien. Schuld kwijtschelden helpt. Ook in het onderwijs zou al vroeg aan jongeren geleerd moeten worden hoe met geld om te gaan. En hoe de truc van de commercie te doorzien: “Buy now, Pay later” Spontane hebzucht wordt zo gestimuleerd want je hoeft het geld niet op zak te hebben om toch te kopen.

Waardevol boek !

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/boekbespreking-eigen-schuld-van-jurenne-hooi/