Opinie: delen of stelen?

Wie regelmatig surft op het internet of veelvuldig rondhangt op sociale media is dit fenomeen misschien weleens tegengekomen; revolutionaire en fantastische methoden die te mooi lijken om waar te zijn (en dat zijn ze dan in bijna alle gevallen dan ook). In een oogwenk af van die overtollige kilo’s of kraaienpootjes rond de ogen… wellicht oneerlijk en bedoeld om geld uit je zakken te kloppen. Toch blijft dit nog relatief onschuldig. Dit in tegenstelling tot zakelijk ingestelde mensen die graag rijk willen worden over de rug van anderen die vaak hopeloos zijn en kwetsbaar; degenen die lijden aan ernstige psychische aandoeningen als (chronische) depressiviteit…

Inspelen op het gevoel

We klikken een gelikte website open. Met schreeuwerige kleuren worden we direct naar de boodschap getrokken. ‘VRIJ VAN CHRONISCHE DEPRESSIE IN 21 DAGEN’. De begeleidende tekst speelt in op het gevoel. Of ook jij lijd onder je depressie en dit helemaal zat bent? Laat deze site dan precies zijn wat je nodig hebt, of liever gezegd de ‘geniale methode’ die hier te verkrijgen is. De schrijver verteld dat hij in 2007 per toeval op een verassende manier van al zijn depressie-sympthomen afkwam. Dat ook nog eens in slechts twee stappen. Dit nadat hij maar liefst 32 jaar geleden had. Minder toevallig is zijn beslissing hier een boekje over te schrijven in de hoop hier veel geld mee te verdienen.

“Het kost je minder dan een intakegesprek bij de psycholoog”

We worden nog eens extra aangespoord het boek via de site te kopen door het aanbod van verschillende bonussen. Het ebook kost 37 euro, wil je er ook nog het echte papieren boek bij hebben dan ben je 47 euro kwijt. Volgens de site hebben meer dan 3700 mensen dit inmiddels daadwerkelijk gedaan. Een simpele rekensom maakt ons deel van het vermoedelijke banksaldo van deze ‘weldoener’. Een prachtig argument van zijn kant om het boek te kopen: “Het kost je minder dan een intakegesprek bij de psycholoog”.

Eigen schuld

Helaas staat dit voorbeeld niet op zichzelf. Er zijn inmiddels behoorlijk wat van dit soort methoden verschenen in boekvorm (vaak als ebook in de vorm van een simpele PDF). Juist het simplificeren van complexe zaken als depressie doen de beeldvorming geen goed. Er heerst veel onbegrip op dit gebied. Zeker als het gaat om mensen die niet lijden aan een tijdelijke ‘gewone’ depressie maar om chronisch depressieve klachten. De suggestie dat het een kwestie van jezelf een schop onder de kont geven is, komt door dit soort hap –slik –weg- oplossinkjes opborrelen. Eigenlijk is het gewoon je eigen schuld dat je na jarenlange therapie en klachten nog steeds niet ‘genezen’ bent; had je het maar moeten aandurven om methode a of b te proberen.

Zwak of dom

Kies je ervoor om het niet te proberen en te blijven hangen in de reguliere geestelijke gezondheidszorg dan ben je zwak of dom. Tussen de regels door lijken aanbieders van dit soort zelfhulpboeken je op deze dubieuze wijze te willen beinvloeden en over de streep te trekken. Het slaat naadloos aan bij de alternatieve stromingen die een steeds nadrukkelijker geluid laten horen. Dit met het dringende advies te stoppen met antidepressiva en therapie als gevaarlijke ondertoon. Juist dit zet degenen die al vele jaren of zelfs levenslang te maken hebben met chronisch depressieve klachten of andere stoornissen in de kou. Wat bijvoorbeeld te denken van boeken en methode’s met titels als ‘Depressie is geen ziekte’, ‘In 4 stappen van je depressie af!’ , ‘Chronisch depressief? De beste therapeut ben je zelf!’, ‘Depressie als positief kruispunt in je leven’ en als klap op de vuurpijl ‘Stop depressie en zelfmoord in 7 dagen’… Prachtig dat mensen op basis van eigen ervaringen een verhaal te vertellen hebben. Echter is de vraag te stellen of deze ervaring commercialiseren en hier zoveel mogelijk geld mee verdienen valt onder delen of stelen…

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/opinie-delen-of-stelen/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.