Zorgverzekeraars hanteren trucjes om klanten naar bepaalde polissen te leiden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit dat vandaag gepubliceerd werd.
Uit het onderzoek naar zorgverzekeringen in 2012 en 2013 werd duidelijk dat verzekeringsmaatschappijen obstakels opwerpen voor consumenten die geen deel uit maken van een bepaalde doelgroep.
Zij konden een verzekeringscontract alleen afsluiten door te telefoneren of een schriftelijk verzoek in te dienen, terwijl de doelgroep zich wel via website kon inschrijven. Ook was een polis die nog wel op de markt is voor bestaande verzekerden niet voor nieuwe verzekerden af te sluiten.
De doelgroepen waar verzekeringsbedrijven zich op focussen zijn bijvoorbeeld scholieren, gezinnen en bejaarden. De NZa vindt de wijze waarop verzekeraars de beoogde klanten naar polissen sturen bepaald ¨onwenselijk¨.
Er is tot nu nog geen sprake van overtredingen van de acceptatieplicht. Die plicht houdt in dat elke Nederlander recht heeft op elke basisverzekering ongeacht gezondheidskenmerken, ziektehistorie of levenswijze. De Nederlandse Zorgautoriteit gaat wel bekijken of ze maatregelen gaat nemen tegen het beinvloeden van consumenten.
Bron: Nu Nieuws.nl, donderdag 1 mei 2014