Staatssecretaris Van Rijn (VWS) besloot om ook de verpleging en de verzorging voor kwetsbare mensen met een lichamelijke aandoening in 1 hand te houden binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw). Mensen moeten hiervoor dus niet naar twee loketten.
Alleen het deel van verzorging dat samenhangt met begeleiding en ondersteuning wordt naar nu naar de gemeenten overgeheveld (WMO). Gemeenten worden dan verantwoordelijk voor het bieden van ondersteuning aan mensen in hun dagelijks leven.
Van Rijn kondigt in zijn brief één integrale aanspraak wijkverpleging aan, waarbij mensen recht zullen hebben op verpleging en verzorging in samenhang vanuit de Zvw. Het gaat meestal om lijfgebonden medische zorg die voortvloeit uit een ziekte, een aandoening of een beperking. Hierdoor wordt samenwerking tussen huisartsen en wijkverpleegkundigen versterkt waardoor mensen langer thuis kunnen blijven.
Van Rijn wil een veel sterkere lokale samenwerking tussen gemeenten en zorgverzekeraars, die hebben een gezamenlijk belang om mensen die langer thuis (willen) wonen passende zorg en ondersteuning te bieden. “Een logische organisatie: de Wmo 2015 die ondersteuning biedt en gericht is op participatie en begeleiding van mensen thuis, waarbij rekening wordt gehouden met de persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden van de persoon zelf en diens netwerk en de Zvw waarin een verzekerd recht bestaat op lijfgebonden zorg, gericht op genezing, behandeling en verpleging.”
Voor de VNG is dit kabinetsbesluit, bovenop de bezuiniging op zorgbudgetten uit het begrotingsakkoord, aanleiding de medewerking aan de decentralisatie van zorgtaken op te schorten en de leden te raadplegen tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering op 29 november met de vraag aan de gemeenten óf en hoe het nu verder moet met de decentralisatie. Zij noemen de ontstane situatie is zorgelijk en onwenselijk.
Onder Persoonlijke Verzorging (PV) valt hulp bij het aankleden, eten, drinken, wassen, toiletgebruik e.d. en eenvoudige verpleegkundige handelingen, vooral voor ouderen met lichamelijke beperkingen en mensen met chronische aandoeningen. Al deze mensen hebben ook behoefte aan andere ondersteuning zoals woningaanpassing, dagbesteding, hulp bij het huishouden, vervoer en inkomensondersteuning. Vormen van ondersteuning die gemeenten bieden of (na de decentralisatie) gaan bieden.
VNG-directievoorzitter Jantine Kriens: “Gemeenten zouden de zorg en onder-steuning dichtbij mensen brengen. Het kabinet neemt daar nu afstand van en koerst af op een claimcultuur waarbij premies en eigen bijdragen onherroepelijk zullen stijgen. Mensen zitten niet te wachten op meerdere loketten, bureaucratie en wachtlijsten. Het gaat erom te kijken naar wat mensen zelf kunnen en om daar waar problemen zijn, ze in samenhang te bezien en op te lossen.
Het kabinetsbesluit plaatst gemeenten voor een onwerkbare en ongewenste situatie. In een jaar tijd is de kabinetsvisie 180 graden gedraaid. Een wet die al bij de Raad van State ligt, wordt alsnog ingrijpend gewijzigd. De schaal zou het mogelijk moeten maken veel te besparen door het terugdringen van verkokering, het maken van slimme combinaties, het samenvoegen van vervoersstromen, een efficiënter gebruik van accommodaties en middelen, etc.. Met een drastisch afgeslankt en versmald takenpakket zijn de bezuinigingen uit het regeerakkoord niet realiseerbaar.”
Lees hier de brief van de staatssecretaris http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/11/06/kamerbrief-over-nadere-uitwerking-brief-hervorming-langdurige-zorg.html
die ook uitgebreid ingaat op de motivaties bij het besluit de GGZ over te hevelen van de AWBZ GGZ naar de Zvw.
Bron: NOS 6 nov 2013