De gemeentelijke Ombudsman was in 2011 negatief over de gang van zaken bij Kredietbank Rotterdam. De zaken werden niet goed geregeld en honderden bewoners dienden klachten in, werd in een onderzoeksrapport duidelijk. Nu heeft ombudsman Anne Mieke Zwanenveld opnieuw een onderzoek verricht met wel een positief resultaat als gevolg.
Ruim 2500 Rotterdammers krijgen elk jaar een vorm van schulddienstverlening van de gemeente Rotterdam. Zij krijgen hun betalingsproblemen onder deskundige begeleiding van de Kredietbank Rotterdam weer onder controle. Gerard Neeleman, hoofd van de Kredietbank Rotterdam (KBR) is tevreden met het gunstige onderzoeksresultaat. ¨Het is fijn dat de ombudsman ziet dat het beter gaat. We hebben hard aan verbetering gewerkt. Het is toentertijd fout gegaan omdat we te hoge verwachtingen hadden gewekt bij de Rotterdammers.¨
Over de schuldhulpverlening was nog nauwelijks iets bekend. Neeleman: ¨Op zich werkte dat uitstekend, want de mensen wisten ons steeds makkelijker te vinden. Desondanks kon de KBR de toestroom van klanten niet aan. Daarom doet het tegenwoordig aan verwachtingenmanagement. Neeleman: ¨We laten meteen weten wat de client zelf kan en moet doen. We proberen te helpen, maar nemen hun problemen niet over.¨
Iedereen kan op werkdagen zonder afspraak terecht bij de KBR voor een openingsgesprek. Van de schuldenaren wordt verlangt dat ze gemotiveerd zijn, zelfstandig zijn en ook stappen willen maken om de schulden af te lossen. Daarnaast moet iemand ook willen leren hoe of zij in de toekomst wel met geld om kan gaan. Neeleman is hier behoorlijk uitgesproken over. ¨Schulden zijn vooral een gedragsprobleem. Meestal zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hun schulden. Mensen die bij ons in de schulddienstverlening terechtkomen laten we zoveel mogelijk zelf werken aan een oplossing. We vertellen zelf wat en hoe ze het moeten doen. En we begeleiden bij het maken van afspraken met bedrijven bij wie ze schulden hebben.¨
De Kredietbank Rotterdam werkt inmiddels op vier locaties in de stad nauw samen met Vraagwijzer. Neeleman: ¨Mensen met schulden hebben vaak ook andere (sociale) problemen. Bij de VraagWijzer zijn allerlei deskundigen aanwezig waardoor we meteen met de klant en andere dienstverleners kunnen overleg kunnen voeren. Bijvoorbeeld als iemand recht heeft op belastingtoeslagen, maar die niet heeft aangevraagd. Zo’n toeslag verhoogt het inkomen waardoor de kans op schulden minder wordt. ¨
Neeleman verklaart tot slot dat de nieuwe methode van werken binnenkort in heel Rotterdam zal worden ingevoerd. ¨Dan kan iedereen bij de KBR terecht via de VraagWijzer in de buurt.¨
Bron: Havenloods Rotterdam, donderdag 27 maart 2014