Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een app of website waarin iemand toegang heeft tot zijn of haar eigen gezondheidsgegevens, bijvoorbeeld gegevens die zijn opgeslagen door de huisarts of medisch specialist. Mensen kunnen zelf gegevens toevoegen, bijvoorbeeld metingen van de bloeddruk, en gebruiken om te werken aan de gezondheid. Met een PGO kan je bijhouden welke afspraken er zijn gemaakt, welke medicijnen je gebruikt etc.
Doordat je ook digitaal inzicht hebt in bijvoorbeeld het dossier van de huisarts, kan je zien of het dossier goed is bijgehouden en gemaakte afspraken goed zijn opgenomen. Een PGO is een digitaal dossier dat je zelf bijhoudt. De PGO is van de cliënt. De cliënt heeft er altijd toegang toe en bepaalt zelf of en welke informatie hij of zij aan welke hulpverlener geeft. Een voorbeeld hoe een PGO kan werken staat hier: https://www.medmij.nl/demopgo/Medmij_Mijn_Dossier.html
Anders dan een portaal?
Veel zorginstellingen bieden een eigen portaal waarin mensen hun eigen gegevens in kunnen zien. Een persoonlijk gezondheidsdossier werkt toch anders: mensen hebben inzage bij meerdere zorgaanbieders, en de mogelijkheid eigen informatie toe te voegen. Er is keuzevrijheid: je kan een eigen PGO kiezen. En een PGO blijft bij de persoon voor de rest van het leven, ook als iemand verhuist. Een portaal heeft geen mogelijkheid om informatie met derden te delen, een PGO heeft dat wel.
Privacy
Doordat uitwisseling van gegevens digitaal gaat, is veiligheid van gegevensuitwisseling belangrijk. Daarom heeft MedMij een Nederlandse standaard ontwikkeld voor het veilig uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen patiënten, zorgverleners en gezondheidsprofessionals. Een PGO moet aan strenge eisen voldoen, wil het een MedMij label krijgen.
Bezwaren
Met de ontwikkeling en geleidelijke invoering van de PGO kwamen er door de jaren ook bezwaren. Het is een grote investering, terwijl de verwachting was / is dat een kleine groep van een PGO zal maken. Daarnaast is er de vrees voor extra administratie voor hulpverleners, een PGO zou niet meer zijn dan een veredelde gezondheidsapp, en dat mensen zelf hun dossier kunnen inzien, aanvullen en delen ligt niet goed bij iedereen: hierdoor bestaat het risico dat hulpverleners niet het volledige beeld hebben. Toch onderschrijft de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) op haar website de PGO: “Huisartsen vinden het belangrijk dat patiënten zelf regie kunnen hebben over hoe ze hun leven vormgeven, zeker ook ten tijde van ziekte. Inzicht in gegevens over de eigen gezondheid draagt daar aan bij.”
Ervaringen
Patiëntenfederatie Nederland geeft op haar website aan dat sommige mensen al ervaring hebben met uitwisseling of opslag van medische informatie: “Zij hebben een zelfgemaakte PGO of de zorgverlener biedt een soort PGO aan. En wie al een soort PGO heeft, is doorgaans tevreden. Sommige patiënten hebben nog geen PGO, maar zouden dit wel dolgraag willen. Bijvoorbeeld om sneller tot een goede behandeling te komen.”
PGO voor iedereen
Vanaf 1 oktober 2019 kan iedere Nederlander gratis gebruikmaken van een PGO. Dit kondigde minister Bruins voor Medische Zorg en Sport aan. De regeling zal een aantal jaar gelden. Ook is er eind 2019 voorzichtig aan begonnen met een zogeheten ‘livegang’ in Aalten en Zoetermeer, waarbij gegevensuitwisseling plaatsvindt en een groep geselecteerde mensen hun medicatiegegevens van de apotheek ophalen in het PGO. Ervaringen, beproevingen en resultaten worden zorgvuldig bijgehouden in een periode van drie maanden. Het streven is dat alle inwoners van Nederland in 2020 kunnen beschikken over een PGO. Verder hebben vanaf 2020 mensen recht op (kosteloos) elektronische inzage in hun dossier. Een PGO kan hierin voorzien.
Hoe kom je er aan?
Via de Digitale zorg gids zijn apps te vinden die je kunt gebruiken. Deze zijn getest en veilig bevonden. Hulp bij het zoeken? Met het beantwoorden van een paar vragen, wordt een advies gegeven welk PGO bij je past.
1 ping
[…] website helpt je kiezen, bij apps en hulpmiddelen, maar ook bijvoorbeeld bij een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Naast ervaringen en tips, zijn er ook handleidingen te vinden: bijvoorbeeld voor de vraag […]