Ombudsman bezorgd

Steeds meer Rotterdammers hebben klachten over de langzame afhandeling van hun aanvragen voor scootmobielen, huishoudelijke hulp of vervoer op maat. Afgelopen maand is het aantal meldingen behoorlijk opgelopen. Het einde van de stroom is nog niet in zicht.

Dat blijkt uit een bericht van ombudsman Anne Mieke Zwanenveld aan de Rotterdamse leden van de gemeenteraad. De eerste acht maanden kwamen er bij haar 265 klachten binnen over aanvragen van zorg bij de gemeente Rotterdam.

In de mei bedroeg het aantal klachten nog 106. “Tijdens de afgelopen maanden is het aantal klachten, waarbij de afhandeling van de zorgaanvrager langer duurde dan de wettelijke termijn van ongeveer twee maanden flink toegenomen”, constateerde Zwanenveld.

“Zeker in de afgelopen maand kwamen er veel klachten binnen”, rapporteert ze. “We hadden in augustus meer klachten dan in dezelfde maand verleden jaar. We hebben bij de ombudsman keihard moeten werken, want we hebben geen extra werknemers gekregen om de klachten te behandelen”. Ze speelde zelfs met de gedachte om de vrije dagen van personeelsleden in te trekken.

De ombudsman kwam onder andere in actie voor het continueren van de huishoudelijke hulp bij een Rotterdammer. Die werd al in februari aangevraagd en pas eind augustus afgehandeld. “Dit soort vertragingen kunnen veel impact hebben”.

De gemeente liet in maart weten dat meer personeel de achterstand ongedaan weg had kunnen werken en dat dringende situaties voorrang zouden hebben. “Maar het probleem is nog steeds niet opgelost”, aldus Zwaneveld. “Sterker nog in augustus kwamen de meeste klachten binnen. Als er resultaat zijn geweest, dan had ik dat al moeten waarnemen”.

In Nissewaard, Capelle aan den IJssel en Vlaardingen worden minder klachten gemeld en die zijn volgens haar niet zo schrijnend.

Bron: AD Rotterdam, maandag 7 september 2015 

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/ombudsman-bezorgd/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.