Veel landgenoten vertrouwen erop dat het wel snor zit met hun zorgverzekering. Bijna 50 procent van de Nederlandse bevolking wordt wel eens verrast door uitgaven die niet worden vergoed.
Slechts 33 procent van de Nederlanders leest de polis van de zorgverzekering helemaal door. Anderen lieten weten er op te vertrouwen dat alles goed is geregeld, vinden het te lastig om het verzekeringscontract te begrijpen of vinden het zonde van de tijd. Dat wordt duidelijk uit een onderzoek van zorgverzekeraar Zilveren Kruis onder 1.100 deelnemers.
Bij het maken van een keuze voor een zorgverzekering wint 67 procent van de Nederlanders vooraf tips in. Dat doen ze het meest bij vergelijkingssites. Ook worden ouders, partners en kennissen vaak geconsulteerd. Bij het afsluiten van een zorgverzekering letten mensen het eerst op de vergoedingen (39 procent). Ruim 25 procent kijkt eerst naar de prijs van de basisverzekering.
Ongeveer 50 procent van de ondervraagden weet niet wat het verschil is tussen de eigen bijdrage en het eigen risico. Onder de jonge Nederlanders is deze groep het hoogst. Bijna de helft van de mensen wordt weleens verrast door medische uitgaven die niet worden betaald door de zorgverzekeraar. Zo is 25 procent ooit geschrokken van de kosten na tandongevallen en 20 procent van de Nederlanders van een nota van de fysiotherapeut.
Er bestaan daarnaast veel misverstanden over wie er beslist welke zorg in het basispakket zit. Zo denken drie op de tien landgenoten dat dit aan het verzekeringsbedrijf zelf is. De Rijksoverheid is echter verantwoordelijk voor de inhoud van het basispakket.
Als mensen na een ziekenhuisbezoek thuis zorg nodig hebben, schakelen ze daar een partner voor in als ze zich daar niet voor verzekerd hebben. Een op de drie Nederlanders vraagt buurtbewoners om hulp, een kwart klopt aan bij een huishoudelijke hulp.
Bron: Metro Rotterdam, dinsdag 16 december 2014