Medisch nieuws in de media geeft patienten vaak valse hoop. Dokters klagen dat hun klanten door opgeblazen of verkeerde berichten een fout beeld krijgen van hun ziekte en de behandelmogelijkheden. Dat wordt duidelijk uit een enquete die het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde hield op verzoek van de Volkskrant.
De grote interesse voor welzijn, de opkomst van internet en de vooruitgang van de medische wetenschap hebben geleid tot een hausse aan medische publiciteit. De kwaliteit laat volgens de dokters nog wel eens te wensen over en ze ondervinden elke dag daarvan de consequenties. Steeds vaker moeten ze berichten ontkrachten over een wondermedicijn of de zoveelste doorbraak waar de patienten hun hoop op hebben gevestigd.
De vragenlijst die door 300 dokters werd ingevuld, is niet representatief maar maakt wel duidelijk wat de artsen vinden van de medische verslaggeving. Ongeveer 60 procent van hen geeft aan dat hun patienten de afgelopen week zijn teruggekomen op nieuws uit de media. Ruim 75 procent daarvan ervaart soms stress van hun klanten na een publicatie in de media. “Besef goed: zieke mensen willen zo graag, ze voelen zich af en toe wanhopig”, aldus Hans Gelderblom die als oncoloog werkzaam is voor het LUMC.
Verslaggevers zouden terughoudender moeten berichten over experimentele behandelingen, benadrukken de dokters. Zij moeten vermelden dat het een tijdje kan duren voordat een middel op de markt kan worden gebracht. De journalisten weigeren vaak de nadelen van een een nieuwe therapie te noemen.
De artsen suggereren, om naar buitenlands voorbeeld, een website op te zetten waar experts medische artikelen van commentaar mogen voorzien. De VS kennen al zo’n initiatief, evenals Duitsland en Japan. In het Verenigd Koninkrijk is het ministerie van Volksgezondheid met een site gestart (Achter de de krantenkoppen) waar dokters en wetenschappers elke dag twee nieuwsberichten beoordelen die voor het publiek belangrijk zijn.
Bron: De Volkskrant, maandag 27 oktober 2014