Te vaak krijgen cliënten wel medicijnen voorgeschreven maar ontbreekt het uitvoerige gesprek dat ze met de arts zouden willen voeren over hun terechte vragen daarbij. In een gunstig geval kunnen ze zich wel nader informeren bij bijvoorbeeld een medicijnpoli of via hun eigen behandelaar, die het geschikte antwoord op zijn beurt op een passend moment kan natrekken bij een ter zake kundige collega.
Er is natuurlijk altijd het “verplichte en te declareren” gesprek bij de apotheek bij de uitgifte van een nieuw medicijn. Je kunt natuurlijk proberen iets van zo’n gesprek te maken. En dan is er de meestal onbegrijpelijke en dikwijls angstaanjagende bijsluiter.
Niet raadzaam is het om zo maar de dikwijls overstelpende hoeveelheid aan “meer of minder betrouwbare/tegenstrijdige informatie” op het www na te pluizen.
Dat roept vrijwel zeker nog veel meer vragen bij je op.
Maar waar krijg je nu wel een betrouwbaar “medicatie antwoord” via internet ?
In het Nederlands zijn onder genoemde sites te raadplegen over medicijnen, waarvan je de naam + dosis kent.
Voor alle in NL toegestane medicijnen, zie:
http://www.cbg-meb.nl/geneesmiddeleninformatiebank
Voor alle in NL bekende/gemelde bijwerkingen, zie:
http://www.lareb.nl/?lang=nl-NL
Zelf houd ik het echter toch maar liefst bij mijn arts/psychiater 🙂
Met deze kun je namelijk over mogelijke alternatieven praten, qua medicatie en ook wel over alternatieve of ondersteunende behandelingen/geneeswijzen/je eigen gedrag, over het hoe en waarom van een bepaalde medicijnkeuze, over meer- en minderen van medicijnen, over medicijnafhankelijkheid, over twijfels, over je eigen bijwerkingen en hoe daarmee om te gaan – of zijn het toevallige bijkomstigheden,… Kortom een gesprek over al je vragen.
Je zou een aparte afspraak met je voorschrijvend arts kunnen maken voor zo’n gesprek.
Ten slotte kun je ook eens (laten) nagaan of er wellicht een goede vereniging bestaat voor mensen die aan dezelfde klachten lijden als jij dan wel een algemene patiëntenvereniging die mensen met jouw klachten/medicijngebruik ondersteunt.
Stel je vragen tot je weet wat je wilt weten, een goed antwoord geeft je rust.
En het spreekwoord “één gek kan meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden”, is misschien grappig (bedoeld) maar hier niet van toepassing.
Bron: onder andere overheid.nl; d.d. al langer beschikbaar