Filmrecensie: Richard Says Goodbye

Soms bekijk je op internet het filmaanbod van een bepaalde bioscoop of filmzaal. Al snel kijk je dan naar spectaculaire blockbusters van naam. Soms loont het even om door te scrollen en kom je een pareltje tegen. Richard Says Goodbye is zo’n pareltje. Het introducerende stukje stemt niet echt vrolijk, toch is mijn interesse gewekt. De film vertelt over een professor die te horen krijgt dat hij kanker heeft en niet lang meer te leven. Menigeen zou bij de pakken neer gaan zetten maar Richard besluit om zijn laatste tijd meer zin te geven dan zijn hele leven daarvoor. Wat volgt is een uiterst humorvol en emotioneel stuk over de werkelijke zin van het leven, plezier hebben en dingen doen die je leuk en belangrijk vind. Liefde en vriendschap.

Johhny Depp is uiterst op dreef in een best wel serieuzere gelaagde rol. Ik ken hem voornamelijk van zijn rol als piraat in Pirates of the Caribean. Maar in deze film laat hij zien een briljant acteur te zijn met veel ervaring. De film spreekt me aan omdat ik de dood een moeilijk thema vindt, ronduit confronterend. Toch gaan zitten voor deze film zet me aan het denken over de belangrijke vraagstukken van het leven. Het leven is een moment en de dood wordt een thema naarmate je ouder wordt. Mensen worden ziek en vallen weg. Deze film laat dat op een waardige manier zien. Grappige dialogen wisselen in rap tempo af met emotionele, ontroerende scènes. Wederom een film die niet veel mensen gaan zien maar die zeker de moeite waard is. Als je nog niet geweest bent, gaat dat zien!

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/filmrecensie-richard-says-goodbye/