Meer eigen regie, ook bij crisis en crisispreventie.
Om het gebruik van de crisiskaart te bevorderen, hebben de ggz-partijen (LPGGz, GGZ Nederland, NVvP, V&VN en SPV)
19 juli j.l. gezamenlijk een verklaring ondertekend.
Een crisiskaart is een klein persoonlijk document op bankpasformaat met informatie over hoe een crisis er bij de betreffende persoon uit ziet en wat er moet gebeuren als er een (psychische) crisis optreedt, bijvoorbeeld een paniekaanval of een psychose.
Op dat moment kan een cliënt immers te zeer van streek zijn om zelf informatie te geven. De crisiskaart kan helpen erger te voorkómen en ertoe bijdragen dat er goede zorg wordt verleend (juiste bejegening en medicatie) als er een crisis optreedt.
De kaart vormt voor naasten, omstanders en hulpverleners een ‘gebruiks-aanwijzing’.
De tekst op de kaart is een samenvatting van een uitgebreider crisisplan, waarin de cliënt relevante informatie heeft opgenomen over (de aanloop naar) een crisis en zijn afspraken gemaakt met derden over hoe te (be)handelen.
De gezamenlijke verklaring behelst dat:
• het basisdocument crisiskaart wordt gebruikt bij de ontwikkeling van relevante / nieuwe richtlijnen en normenkaders,
• de wens om de doelgroep van een crisiskaart nader/preciezer te gaan omschrijven,
• kwaliteitsbehoud en –ontwikkeling van (ervarings)deskundige consulenten crisiskaart belangrijk is,
• adequate en structurele financiering van een crisiskaart wenselijk is.
GGZ Nederland en ZN hopen uiterlijk per 2015 met een werkbare oplossing te komen.
Meer informatie: Project: crisiskaart
Bron: LPGGz d.d. 19 juli 2013