Conclusies Meldactie Zorginkoop

ZorginkoopAls je zelf de vragenlijst niet hebt ingevuld, is dat jammer, volgende keer beter. Wel kun je ook nu al gebruik maken van de conclusies van het onderzoek. En wel bij de keuze van je (ziekte) zorgverzekeraar, die je ook ditmaal weer eind van het jaar kunt maken.  Kies je je zorgverzekering enkel op basis van de premie en/of een (collectieve) korting?

Of let je ook op de door de zorgverzekering gecontracteerde zorgaanbieders, zodat je ook toekomstig nog terecht kunt bij de zorgaanbieder die je wenst en je vertrouwd is? Lees: je fysiotherapeut, pedicure, arts, tandarts, enz..

Let er dus bij je keuze op welke zorgverleners de verzekering contracten heeft afgesloten. Maar dan moet je wel weten wie dat zijn. Daartoe roepen de patiëntenorganisaties de zorgverzekeraars dan ook dringend op de informatievoorziening aan verzekerden te verbeteren, met een volledig transparant inkoopbeleid.

Als verzekerde moet je je goed afvragen wat jij nodig hebt aan zorg, nu en mogelijk in de toekomst, om nare ervaringen en hoge onvoorziene kosten te voorkomen. Heeft je eigen zorgverlener geen contract met jouw zorgverzekeraar, dan kun je voor onverwachte kosten komen te staan (bijbetalen), moeten veranderen van zorgverlener (wat je eigenlijk niet wilt) of zelfs een behandeling/zorg moet stoppen, omdat je die niet (meer) kunt bekostigen.

Zorgverzekeraars sluiten contracten af met zorgverleners en zorginstellingen. Daarin worden afspraken gemaakt over de prijs en de kwaliteit van de zorg(inkoop). Minder dan 50% van de mensen die de lijst hebben ingevuld (11.000) denkt dat hun zorgverzekeraar genoeg inzicht heeft in kwaliteit van zorgverleners. Als je de kwaliteitsbeoordeling van een zorgverzekering niet vertrouwt, zal je hier ook niet op letten bij je keuze voor zorgverzekering. Zouden de zorgverzekeraars meer inzicht geven hoe ze de kwaliteit bepalen, zou je bewuster kunnen kiezen. Dus opnieuw de oproep naar transparantie bij de zorginkoop.

WachtlijstenRuim 1/4 van de mensen moest in 2013 en 2014 langer dan vier weken wachten op vereiste, goede zorg. Niet duidelijk werd helaas in hoeverre dat komt door de “selectieve contractering”.
De meeste mensen wachten langer op behandeling of opname in het ziekenhuis. Voor opname in een GGZ-instelling moesten ze nog veel langer wachten. Er zijn maar weinig mensen die hun zorgverzekeraar vragen de wachttijd te verkorten. En dan nog neemt maar een 1/3 van de zorgverzekeraars daar actie op.
Trieste uitkomsten omdat lange(re) wacht tijden tot schrijnende situaties kunnen leiden.

Bron: Gezamenlijke Meldactie Zorginkoop (juni/juli 2014) van Patiëntenfederatie NPCF, het Landelijk Platform GGz en Ieder(in) d.d. 27 september 2014

Recent viel in alle media te volgen, dat vrijwel alle (grote)zorgverzekeraars er grote financiële reserves op nahouden. Nu blijkt dat hun inkoopbeleid onduidelijk is, ze onvoldoende inzage geven aan hun kwaliteitsbeoordeling en dat ze laconiek zijn bij het bestrijden van wachttijden.

Maar de basisverzekering blijft verplicht, de tarieven stijgen of blijven hooguit gelijk en het eigen risico neemt gestaag toe.

Burger, let op je zaken, én probeer zo gezond mogelijk te blijven!

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/conclusies-meldactie-zorginkoop/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.