De gemeente Rotterdam moet extra inzet tonen om crisissituaties bij mensen die een bijstandsuitkering aanvragen te voorkomen. Dat vindt de gemeentelijke ombudsvrouw Anne Mieke Zwanenveld.
In de gevallen waarin de beoordeling van de aanvraag teveel tijd in beslag neemt dient – volgens de wet – een voorschot te worden uitbetaald. Zwanenveld vindt dat het te lang duurt voordat een beslissing of een voorschot volgt, waardoor talrijke Rotterdammers in betalingsproblemen komen.
Eind maart luidde ze bij de presentatie van het jaarverslag 2013 al de noodklok. Het aantal klachten bij de dienst Werk en Inkomen was fors toegenomen. De gemeente, nam bij monde van wethouder Struijvenberg, de schuld op zich.
Zwanenveld: ¨De gemeente heeft veel werk verricht om de achterstanden weg te werken. Daar twijfel ik dan ook niet aan. Maar ik kan er niet aan voorbijgaan aan het feit dat 30 procent van de telefoontjes bij Werk en Inkomen niet beantwoord wordt, ruim 20 procent van de klanten niet teruggebeld wordt als ze een vraag hebben gesteld en dat bij tenminste 20 procent van de aanvragen voor een bijstandsuitkering de deadline wordt overschreden¨.
Bron: Havenloods Rotterdam, donderdag 21 augustus 2014