De leden van het LPGGz hebben positief ingestemd met het Bestuurlijk Akkoord dat is opgesteld door minister Schippers van VWS en de ggz-sector waaronder het Landelijk Platform GGz, Zorgverzekeraars Nederland, NVvP en GGZ Nederland. Het akkoord moet ervoor zorgen dat de kosten van de zorg minder snel stijgen dan in de afgelopen jaren.
Dat moet de overheid een jaarlijkse besparing opleveren van 1 miljard euro vanaf 2015, wanneer de kosten jaarlijks met 1 procent stijgen. Dit akkoord maakt onderdeel uit van de andere akkoorden die de minister van VWS heeft gesloten in de curatieve zorg om de taakstelling van € 1 miljard te realiseren. Voor de ggz betekent dit dat er nieuwe afspraken zijn over de groeiruimte tot 2017 en een aanscherping van een aantal afspraken uit het Bestuurlijk Akkoord toekomst GGZ 2013-2014.
Positief aan het akkoord
De leden van het LPGGz (de koepel van patiëntenverenigingen in de ggz) waren overwegend positief omdat de rekening van de forse bezuinigingsoperatie in de ggz niet bij de patiënt wordt neergelegd. Er komen geen ingrijpende maatregelen in het verzekerde pakket en een eenzijdige eigen bijdrage in de ggz is definitief van de baan.
De restitutiepolis blijft bestaan en verzekeraars moeten tijdig hun zorginkoop en polisvoorwaarden bekend maken, waardoor de keuzevrijheid voor de patiënt overeind blijft. En het akkoord zal tot en met 2017 van kracht zijn, waardoor er rust in de sector komt. Er zal duurzaam geïnvesteerd worden in (de)stigmatisering, zelfmanagement en richtlijnontwikkeling. Daarnaast moet het zorgsysteem zelf effectiever, efficiënter en transparanter worden. Wachtlijsten moeten worden voorkomen en er moet (tijdige) keuzeondersteunende informatie zijn voor de patiënt.
Bedenkingen
Ondanks deze positieve aspecten was het een spannende en bewogen Ledenvergadering.
Veel lidorganisaties uitten hun zorgen over de uitvoering van het akkoord in de praktijk.
Men ontvangt regelmatig verontrustende signalen over het ambulantiseringsproces.
Een voorbeeld: een patiënt die net uit de instelling ontslagen was, en waarbij opnieuw
een crisis of psychose optrad, kon niet worden opgenomen. Hij kwam onderaan een
wachtlijst. Structureel ontbreekt het aan voorwaarden m.b.t. werk, dagbesteding, huisvesting en participatie.
De achterban van het LPGGz is ook bezorgd over het uitsluiten van de zwaarste cliënten in de ggz (10.000 mensen die zeer langdurig aangewezen zijn op verblijf in een ggz-instelling) binnen de kern-AWBZ. Gezien de aard van de zorgvraag en de noodzaak van een beschermde woonomgeving, passen ze goed in een kern-AWBZ. Ook waren de lidorganisaties unaniem van mening dat de jeugd-ggz verzekerde zorg moet blijven en werden er zorgen uitgesproken over de ontwikkeling van de basis-generalistische ggz.
Het LPGGz heeft samen met 6 andere partijen in de zorg, zoals Zorgverzekeraars Nederland, GGZ Nederland, de NVvP de Kamerleden een brief gestuurd waarin zij pleiten
om de curatieve ggz uit de nieuwe jeugdwet te halen en kinderen in de ggz hetzelfde verzekerd recht te geven als volwassenen en kinderen met somatische problemen.
Monitoring van de praktijk
Uiteindelijk hebben de leden van het LPGGz ingestemd met het akkoord.
Het bestuur heeft met de lidorganisaties afgesproken dat het LPGGz zich zal inspannen om het ambulatiseringsproces zo goed mogelijk te monitoren. Het LPGGz zal regelmatig Meldacties houden onder haar leden om te bewaken of ambulantisering geen schade berokkent aan patiënten.
Bron: LPGGz d.d. 3 sep 2013