Arts luidt noodklok

Zorgprofessionals moeten zich steeds meer tot in detail verantwoorden, wat zorgt voor een groeiende berg papierwerk, dat ten koste gaat van de hulpverlening.

Dokters, therapeuten, drogisterijen en andere medici hebben er allemaal last van: een stijgende berg papierwerk. En daar zijn de zorgverleners bezorgd over, zo wordt duidelijk uit een onderzoek onder 9.000 zorgprofessionals dat ledenorganisatie en dienstverlener VvAA verrichtte. Ongeveer 30 procent van de tijd is een zorgverlener kwijt aan administratie, in het onderzoek wordt door sommige zorgprofessionals zelfs 70 procent genoemd.

Door de vele nieuwe regels moeten zorgverlener zich eindeloos zwart op wit verantwoorden voor hun keuzes en dat gaat ten koste van de zorgverlening voor de clienten, laat Herman van Hensbergen, directeur VvAA weten. ¨Er gaan steeds meer uren zitten in dossiertijd, waardoor er minder tijd is voor de patienten¨, zegt hij. Daarnaast ligt volgens hem de focus niet alleen meer op de klant. ¨Onze leden geven in het onderzoek aan een duidelijk verschuiving waar te nemen. Het belangrijkste doel van een huisarts is mensen helpen, maar door verantwoordingsdruk vanuit zorgverzekeringsbedrijven, toezichthouders en de samenleving worden de zorgverleners afgeleid van deze ambitie. Regels, rompslomp en papierwerk nemen een steeds grotere rol in¨.

Dat een zorgverlener dossiers moet bijhouden is volgens Van Hensbergen niet erg, de hoeveelheid is het probleem. ¨Niemand verzet zich tegen administratie die nuttig is¨, zegt hij. ¨Maar de hoeveelheid die nu nodig is, is over de top. Artsen moeten bijvoorbeeld gedetailleerd uitleggen waarom ze voor pil a, b, of c kiezen en er wordt van ze verlangd dat zij zich jaren na behandeling van een klant nog kunnen verantwoorden. Het evenwicht is zoek¨.

Naast de bemoeienis van de verzekeringsbedrijven, die de goedkoopste zorg willen, zorgt ook de veranderende samenleving voor een toenemende berg administratie. ¨Als er iets verkeerd gaat komt de dokter al snel met naam en toenaam in de publiciteit. Dat zorg voor angst. Zorgverleners voelen nog meer stress om hun keuzes in detail in hun al verregaande administratie vast te leggen¨.

Die zorgen over aansprakelijkheid komen volgens Van Hemsbergen de kwaliteit van de hulp niet ten goede. ¨Een dokter moet uitsluitend keuzes maken die het beste zijn voor de klant. Gedachten aan mogelijke rechtszaken of angst voor vragen van toezichthouders zijn dan ook niet bevorderlijk. Jammer genoeg zijn die afleidende gedachten wel steeds meer aan de orde¨.

Bron: Metro Rotterdam, dinsdag 21 oktober 2014

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/arts-luidt-noodklok/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.