Anoniem gesprek over problemen

Liefst 24 uur per dag bieden de vrijwilligers van Sensoor een anoniem luisterend oor. Bij verdriet, zorgen of angst. Via de telefoon, de chat of de computer. Met 250.000 gesprekken in een jaar is de behoefte aan de dienst bijzonder groot. Een interview met een onbekende vrijwilliger. Waarom geeft ze zoveel steun?

Vrijwilligster Marije komt aan het woord. ¨Anoniem praten biedt veiligheid. Sommige klanten hebben deskundige zorg nodig, maar durven dit niet te vragen omdat ze zich schamen voor hun problemen. Bellen met ons is dan de eerste stap, door de anonimiteit. Schaamte komt herhaaldelijk voor, in deze periode van sociale netwerken¨. Ook voor Marije is de anonimiteit prettig. ¨Ik wordt niet afgeleid en kan me richten op wat ik hoor. Daardoor kan ik nog beter luisteren¨.

Wat betekent Marije voor de bellers? ¨Dat is heel wisselend. Af en toe vinden mensen het fijn om met me te spreken. Ze hebben dan dagenlang met niemand contact gehad. Maar klanten die paniekaanvallen hebben of depressief zijn plegen ook een telefoontje. Dan bied ik vooral geruststelling en aanmoediging.

Wie behoeft heeft aan een luisterend oor kan bellen met 010-4362323 of mailen met www.sensoor.nl. Sensoor begint in september van dit jaar nog met een basiscursus om nieuwe vrijwilligers te scholen. Aanmelden kan op sensoor.nl/vrijwilligerswerk.

Bron: Havenloods Rotterdam, vrijdag 22 mei 2015  

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/anoniem-gesprek-over-problemen/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.