Alcohol wordt in filmpjes op You Tube te positief voorgesteld: lachen, leuk aantrekkelijk om te doen. Slechts 7 procent van de internetbeelden verwijst naar de risico’s, zoals alcoholafhankelijkheid en ontwenningssymptomen. Een slechte zaak, publiceren wetenschappers van de universiteit van Pittsburgh in het vaktijdschrift Alcoholism: Clinic & Experimental Research.
De onderzoekers beoordeelden 70 de ‘relevantste en populairste videobeelden op You Tube over alcoholintoxicatie’. In totaal werden de filmpjes 300 miljoen maal bekeken, terwijl bekend is dat mediablootstelling invloed heeft op drinkende jongeren. Ook concludeerden de onderzoekers dat er veel sterke drankjes in de filmpjes te zien waren, terwijl men in de Westerse landen zoals de Verenigde Staten meer bier drinkt, en dat bijna 50 procent van de filmpjes naar specifieke drankmerken verwijst. Opnieuw geen goede berichten, want ‘van verwijzingen naar merknamen is bekend dat ze het drinken krachtig aanmoedigen’, aldus de onderzoekers.
Enig lichtpuntje dat ze konden ontdekken is dat You Tube-Films waarin het ging om verwondingen of alcoholvergiftiging door drankmisbruik minder ‘likes’ ontvingen van de kijkers. De wetenschappers zijn echter positief: gecombineerd met de hoge kijkcijfers van de alcoholfilmpjes op You Tube, is dat een aanwijzing dat internetbeelden theoretisch gebruikt kunnen worden voor drankpreventie onder de jeugd.
Bron: De Volkskrant, dinsdag 24 februari 2015