Kinderen met ADHD presteren beter als ze bij het uitvoeren van taken of bij het vertonen van gewenst gedrag onmiddellijk beloond worden, ontdekte promovenda Marjolein Luman. Zij promoveerde in februari 2008 aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.ADHD kenmerkt zich door aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. De symptomen lijken echter te verminderen als de kinderen doen wat ze leuk vinden. ‘Het is bekend dat in hun brein dan iets gebeurt’, vertelt Marjolein Luman. ‘Het brein van kinderen met ADHD lijkt te weinig dopamine aan te maken. Maar als ze bijvoorbeeld een computerspelletje doen, wordt er mogelijk meer dopamine aangemaakt. Zo raken ze gemotiveerd om stil te zitten.’ Dat lukt hen bijvoorbeeld vaak niet als ze aan tafel zitten te eten.
Luman liet kinderen met ADHD een aantal taken doen. Soms kregen de kinderen te horen dat ze een beloning of straf zouden krijgen als ze zouden winnen of verliezen, soms dat er aan hun prestaties geen consequenties verbonden waren. Luman ontdekte dat kinderen met ADHD in de win- en verliessituatie beter presteren dan in de neutrale situatie. En het beloningseffect is groter in vergelijking met kinderen zonder ADHD.
Haar advies: ‘Als je wilt dat de prestatie van een ADHD-kind op sommige taken vooruit gaat – zoals vinger opsteken als ze iets willen vragen in de klas of niet wippen met je stoel – moet je dus als ouder of leerkracht heel consequent een beloningsschema toepassen.’
Bron: www.psychologiemagazine.nl