Twaalf maanden na de start van de Kledingbank Ridderkerk in de Colijnstraat is in dezelfde straat een voedselvoorziening voor dezelfde doelgroep gestart.
Food Company Ridderkerk richt zijn op klanten die net buiten de boot van de voedselbank vallen, maar het evenmin niet breed hebben. ¨Potertjes die net te klein zijn, krootjes die er raar uitzien. We zijn er tevreden mee¨, zegt Herman Jut een van de initiatiefnemers van de Food Company Ridderkerk. ¨En onze consumenten ook¨.
Inmiddels maken 150 huishoudens gebruik van de Food Company Ridderkerk. ¨De voedselbank hanteert een loongrens die bij het minimuminkomen ligt¨, verklaart Miriam Renzen die als bestuurslid actief is voor de kledingbank en de Food Company. ¨Maar er zijn veel minima die net daarboven zitten en het ook zwaar hebben¨.
Niet alleen richt de Food Company zich op de plaatselijke Ridderkerkers met een minimuminkomen, ze betrekken ook producten van de locale leveranciers. ¨We zitten nu eenmaal in een regio waar een groot gedeelte van de groenten en fruit voor de Nederlandse supermarkten vandaan komt. We ontvangen dus veel voorgepakte producten. Belangrijk verschil met de voedselbank: in plaats van kant-en-klare-pakketten ontvangen de consumenten van de Food Company elke week een tegoed van het aantal producten dat ze naar eigen wens uit de schappen kunnen halen.
De Food Company wil niet alleen een uitgiftepunt zijn. ¨We stimuleren mensen om ons te helpen in onze winkel. Vandaag dat Gerda Vuurman sperziebonen staat te sorteren. ¨Ik werkte eerst voor een groothandel, vervolgens in de thuiszorg en nu ben ik op zoek naar een nieuwe job. Maar ja ik ben inmiddels ouder dan 53 jaar¨.
Bron: AD Rotterdam, maandag 13 oktober 2014