Wethouder Struijvenberg (werkgelegenheid) heeft verklaard de dienstverlening van de sociale dienst in Rotterdam te willen verbeteren. De afdeling Werk en Inkomen wordt onderzocht op hoe daar de uitkeringsgerechtigden worden behandeld. Er komt ook een gemeentelijk onderzoek tussen klanten en externe crediteurs.
De Rotterdamse ombudsvrouw Annemieke Zwanenveld trok onlangs harde conclusies over de Rotterdamse sociale dienst: de deadline voor het aanvragen van een uitkering wordt in 20 procent van de gevallen overschreden, 30 procent van de telefoontjes naar de dienst niet beantwoord en 20 procent van de klanten niet teruggebeld.
Struijvenberg beloofde in de gemeenteraadscommissie beterschap en kondigde een tevredenheidsonderzoek onder de klanten aan. ¨Voor het eind van dit jaar komt het grote lek boven. Er kunnen dingen fout gaan. Mensen kunnen zich slecht behandeld voelen, maar die cultuur of manier van werken neem ik niet op bij de dienst Werk en Inkomen¨.
Clienten die vanwege wachtlijsten in betalingsproblemen komen hebben recht op bemiddeling. Bijvoorbeeld bij problemen of achterstanden met woningcorporaties en energiebedrijven. Aan het eind van deze jaargang presenteert Struijvenberg een overzichtsrapportage van de maatregelen.
Advocaat Mark Husen van het Advokatencollectief, dat een stijging aan procedures tegen de sociale dienst telt. ¨Het antwoord van de wethouder klinkt positief, maar het probleem zit diep. Er zal veel moeten gebeuren voordat de problemen kunnen worden opgelost. Een deel van de oorzaak zit in de houding van personeelsleden van de dienst Werk en Inkomen, de ondernemingscultuur en de zero-tolerance tegen uitkeringsontvangers die op dit moment politiek populair is. Dat verander je niet zomaar¨.
Bron: AD Rotterdam, maandag 8 september 2014