Bij de sociale dienst Rotterdam is onvoldoende ingespeeld op de toenemende werkloosheid als gevolg van de economische crisis. Daardoor waren er te weinig werknemers inzetbaar om het groeiend aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering te verwerken.
Dat wordt duidelijk uit antwoorden van Leefbaar Rotterdam-wethouder Maarten Struijvenberg op vragen van de Partij van de Arbeid. De achterstanden in het aantal verwerkte aanvragen liepen medio verleden jaar al op, terwijl de economische crisis eind 2008 begon. Tegelijkertijd werd bij de gemeente en dus ook bij de dienst Werk en Inkomen (sociale dienst) veel personeel de laan uit gestuurd.
Nu heeft de sociale dienst Rotterdam weer mensen in dienst genomen om de achterstanden ongedaan te maken. Ook worden afgestudeerden met een HBO-opleiding omgeschoold tot inkomensconsulent. ¨Het kost echter tijd en moeite om gekwalificeerd personeel te krijgen¨, aldus het Rotterdamse college in een brief. Inmiddels lopen de achterstanden wel weer terug.
De gemeentelijke ombudsvrouw Anne Mieke Zwanenveld constateert dat er bij de sociale dienst teveel energie is gaan zitten in de politieke wens om te bezuinigen en te reorganiseren. ¨Ik denk dat ze zich achteraf hebben misrekend op de toestroom en de winst die de reorganisatie had moeten opleveren¨.
De ombudsvrouw was afgelopen week bijzonder kritisch op de sociale dienst Rotterdam. Zwanenveld ziet een verharding ontstaan bij de stedelijke sociale diensten en de omringende dorpen. ¨De sociale diensten zijn vooral gericht op overtredingen alsof alle bijstandsontvangers fraudeurs en loser zijn¨.
Bron: Dichtbij Rotterdam, maandag 25 augustus 2014
Bron: Dichtbij Rotterdam.nl, maandag 25 augustus 2014