Pameijer contactfunctionarissen

pameijer-logo-02Soms kan het net iets gemakkelijker en prettiger zijn om met iemand met dezelfde culturele achtergrond te praten over de zorg, die Pameijer biedt. Bij Pameijer werken contactfunctionarissen voor de Turkse, de Marokkaanse, de Surinaams-Hindoestaanse en de Kaapverdiaans-Portugees sprekende doelgroep. Zij verbinden mensen uit verschillende culturen. Met hun eigen ervaring en kennis van culturele normen, waarden en omgangsvormen, verduidelijken zij uw zorgvraag.

Kunt u in het kort iets over uzelf vertellen? 

Lúcia Rocha Monteiro
Contactfunctionaris Kaapverdiaans/Portugees sprekende doelgroep

“Ik werk al 5 jaar binnen Pameijer. Eerst als woonbegeleider SP en sinds 2008 als contactfunctionaris voor de Kaapverdiaans/Portugees sprekende doelgroep.

Mijn werkzaamheden bestaan uit het ondersteunen van teams bij culturele vragen, waaronder tolken, bemiddelen tussen cliënten en medewerkers, samenwerken met PO-ers en ingangsmedewerkers, het organiseren van (in)formele bijeenkomsten voor de medewerkers van Pameijer, het ondersteunen van cliënten en ouders/verwanten, het bijhouden van de administratie en verslaglegging en het bijwonen van vergaderingen.

Verder besteed ik mijn werktijd aan het geven van voorlichting aan onze eigen doelgroepen, het leggen en onderhouden van contacten met zelfhulporganisaties en netwerken met onder andere kerken en vrouwenorganisaties en het bijwonen van bijeenkomsten van die andere organisaties.”

Algemene informatie over de Contactfunctionarissen binnen Pameijer

Wat is het doel van de contactfunctionarissen?

• Dat iedere burger in Nederland met een beperking de juiste zorg/ondersteuning ontvangt, die aansluit bij zijn zorgvraag
• Teams ondersteunen bij specifieke hulpvragen van cliënten en collega’s
• Netwerken uitbreiden

Wat doen de contactfunctionarissen?

• Het verstrekken van informatie aan cliënten/verwanten over het aanbod en de organisatie van Pameijer
• Het informeren van verwanten over het gedrag van cliënten en waar nodig het vervullen van een ondersteunende rol bij het oplossen van mogelijke conflicten tussen cliënten/verwanten en/of de organisatie
• Het op hun verzoek ondersteunen van Ingang medewerkers en Persoonlijk Ondersteuners bij het verstrekken van informatie met betrekking tot intakegesprekken en dergelijke
• Het op hun verzoek ondersteunen van managers bij het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten
• Het onderhouden van operationele contacten met multiculturele organisaties
• Het ontwikkelen en onderhouden van netwerken en het daarbij mede vertegenwoordigen van Pameijer
• Het aanreiken van ideeën m.b.t. producten en diensten
• Het rapporteren naar de Werkgroep Diversiteitsbeleid
• Het rapporteren over de voortgang en de resultaten van het activiteitenplan aan de Werkgroep Diversiteit

Kunt u in het kort iets over uzelf vertellen?

Abdul Bejdad, contactfunctionaris voor de Marokkaanse en Arabisch sprekende doelgroep, antwoordt als volgt: “Mijn naam is Abdul Bejdad en ik ben werkzaam bij Pameijer. Binnen deze organisatie ben ik al dertien jaar actief, begonnen als assistent-begeleider. Ik ben oorspronkelijk van de VG [ verstandelijk gehandicapten zorg ] maar na 3 jaar ben ik naar de SP [ sociale psychiatrie] gegaan.”

U bent contactfunctionaris voor de Marokkaanse doelgroep, wat houdt dat in?

“De laatste 4- 5 jaar is zijn deze banen Pameijer gecreëerd voor vier verschillende doelgroepen, te weten Turken, Marokkanen, Surinaams-Hindoestanen en Kaapverdianen. De functie is een brugfunctie tussen de organisatie en de doelgroepen. Zelf ben ik voornamelijk actief met de Marokkaanse en/of de Arabische doelgroep in het algemeen. Dat houdt in, dat we daarin verschillende werkzaamheden of taken hebben. We tolken, we vertalen, we organiseren bijeenkomsten en proberen ook vaak het ziektebeeld te verduidelijken naar zowel de cliënt als naar de ouders. We geven dikwijls adviezen en die adviezen kunnen variëren, niet alleen naar de cliënt of de ouders toe, maar ook naar de begeleiding. En tevens zijn wij actief in de Adviesgroep Diversiteit.”

Wat bedoelt u met diversiteit?

“Diversiteit: de verschillen in waarden, attitudes, cultuur, overtuigingen, etnische achtergrond, seksuele geaardheid, kennis, vaardigheden en levenservaring tussen de individuen binnen een groep. Diversiteit: verscheidenheid. Dit is wat Pameijer wil bereiken binnen de organisatie.”

Hoe komt het dat er weinig ervaringsdeskundigen van allochtone afkomst zijn?

“Het blijft een taboe bij al deze doelgroepen en dat taboe proberen wij te doorbreken, want als ik spreek over mijn doelgroep: er hangt heel veel schaamte; het is een verboden onderwerp, taboe, en men houdt alles binnenshuis.”

Kunt u iets over uw doelgroep vertellen?

“Dat zijn dus in eerste instantie, de cliënten. Het kunnen ook verwanten zijn, die een andere culturele achtergrond hebben. In mijn geval is het de islamitische doelgroep, alle mensen met een Arabische achtergrond en Arabisch sprekend. Mijn culturele achtergrond sluit aan bij deze doelgroep.”

Wat is de meerwaarde van de contactfunctionaris ?”

Dat je de diensten van Pameijer, hetgeen Pameijer aanbiedt, kunt verduidelijken naar alle mensen. Maar tegelijkertijd proberen we de bekendheid binnen al die doelgroepen te creëren: dat men de weg weet naar Pameijer. Maar er zijn nog veel meer meerwaarden.”

Kunt u in het kort iets over uzelf vertellen ?

“Jaimy Boeijhawan, contactfunctionaris voor de Surinaams-Hindoestaanse doelgroep vult aan: Onze Nederlandse collega´s die kennen de Nederlandse cultuur. Omdat we divers zijn hebben we dit meegekregen. Vaak is het verschil dat Nederlandse collega´s de cultuur van de Marokkanen, Surinaams-Hindoestanen, Turken en Kaapverdianen, niet kennen en wij ondersteunen de collega´s daar dan mee. Bijvoorbeeld vragen over voodoo, wij kunnen daar over praten. Misschien wil iemand op vakantie maar een collega begrijpt dat soms niet. Heeft hij het bijvoorbeeld over iets in Marokko, dan weet Abdul of Jaimy, oh ja, naar die plaats gaan ze en via die route. Dus het geluk is, dat wij die culturele achtergrond hebben en benutten. Deze weg is de laatste weg, dus je maakt ook van ons gebruik. Om van de problemen van onze doelgroep te leren en erover na te denken.”

Wanneer en hoe is het idee van contactfunctionarissen bij Pameijer ontstaan?

“Kemal Turactemur, contactfunctionaris voor de Turkse Doelgroep antwoordt als volgt: In 2003 groeide bij mij het idee om contactfunctionarissen in het leven te roepen, nadat wij met een delegatie bezig waren van hier naar Turkije om veldonderzoek te doen.

Ik bedoel hoe kijken de mensen naar de mensen met een beperking, hoe worden ze begeleid en hoe worden de contacten met families onderhouden. Zo stootten we hier eigenlijk op heel veel grote vragen. Toen hebben we besloten dat er eigenlijk een soort contactfunctionarissen moesten komen, om gelijk bij Pameijer te starten. Toen ben ik als eerste contactfunctionaris begonnen voor de Turkse doelgroep en vervolgens kwamen de andere collega´s erbij.”

Abdul Bajdad, contactfunctionaris voor Marokkanen en Arabisch sprekenden voegt eraan toe: “Eigenlijk is het antwoord op de vraag, dat vanaf 2003 Kemal Turactemur in de functie contactfunctionaris is begonnen en daarna is de functie uitgebreid. Maar waarom deze ontstaan is, is omdat er weinig verbinding was tussen de allochtonen en Pameijer. Dus, dat is ook eigenlijk onze functie, de verbinding maken naar die doelgroep en dat heeft echt vruchten afgeworpen. Vandaar dat er meer contactfunctionarissen bij zijn gekomen.”

Jaimy Boeijhawan, contactfunctionaris voor de Surinaams-Hindoestaanse doelgroep vult aan: “Het schijnt dat steeds meer allochtonen cliënten zich bij Pameijer aanmelden.”

Abdul Bejdad voegt er ten slotte aan toe: “De visie is verbinden maar je moet middelen hebben om goed te kunnen verbinden.”

Abdellah Azaoum

Permanente koppeling naar dit artikel: https://denk-raam.nl/pameijer-contactfunctionarissen/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.